Paul

Paul, 77
”Jag har hört att även stötar och fall som verkar bagatellartade kan få dramatiska konsekvenser när man blir äldre. Därför gör jag något nu.”
Läs hela berättelsen

Så här började det
För mig började det när jag ramlade av cykeln. Det var inget allvarligt, men jag fick åka till sjukhus med en bruten handled. Ett år senare bröt jag fotleden när jag missade en pinne på en stege. Röntgenläkaren såg något avvikande på röntgenbilderna och föreslog en bentäthetsmätning. Resultatet var tydligt: osteoporos.
Enligt riskfaktorerna för osteoporos skulle jag inte vara i riskzonen. Jag röker inte, jag dricker inte mycket alkohol, jag har inte osteoporos i släkten och jag är man.
Osteoporos är det väl gamla tanter som får undrade jag? Tydligen inte. Faktum är att ungefär varannan svensk kvinna och var fjärde man kommer drabbas av en osteoporosfraktur under sin livstid.
Det här ändrade jag
Även om jag har osteoporos och är pensionär så är jag ung till själ och hjärta. Men jag bestämde mig ändå för att göra en del förändringar för att slippa olyckor i framtiden och minska risken för frakturer.
Nu tar jag lugna cykelturer med vänner i stället för att cykla på min racercykel, eftersom risken att ramla blir mindre så. Jag gör också olika övningar regelbundet (klicka här för att komma till övningarna).
Jag gjorde lite egen efterforskning innan jag pratade med min läkare om olika behandlingar. Jag tycker checklistan (klicka här för att komma till checklistan) ger bra tips om vad man bör fråga om. Min läkare säger att min skeletthälsa bör bli bättre så länge jag fortsätter med behandlingen långsiktigt.
Så här hjälpte det
Sedan jag fick min diagnos är jag mer medveten om mina egna gränser, men jag låter inte dem hindra mig från att göra sådant jag verkligen vill.

Så här mår jag nu
Hur mår jag nu? Jag är lite kluven, om jag ska vara ärlig.
Jag är väldigt nöjd med att jag fortfarande träffar gamla vänner och har fått många nya dessutom. Plus att jag njuter av livet och allt det kan erbjuda. Men jag är rädd för att falla och känner att jag har blivit mycket försiktigare än jag var förut.

 
Träningsguide

Håll dig aktiv. Håll dig oberoende.

Det finns 101 sätt att hålla sig i rörelse: Hitta ett sätt att vara aktiv som passar din livsstil.
Rör på dig!
Berättelser

Läs berättelserna

Doris, 79

”Jag behöver hålla mig aktiv för att orka vara med mina barnbarn.”

Jane, 70

“Efter min väns förslag om göra testet, har mitt liv förändrats- till det bättre!”

Helen

Helen, 70

”Jag måste ta hand om mig själv för att kunna ta hand om dem jag bryr mig om.”

Sarah

Sarah, 70

”Jag känner mig energisk och vill hålla mig aktiv, oavsett ålder!”

Paul

Paul, 77

”Mitt skelett kanske är gammalt, men jag är ung i hjärta och själ!”