D-vitamin

Kostråd

D-vitamin

Det hjälper din kropp ta upp kalcium. Utan det tar kroppen kalcium från skelettet så att det försvagas.

Upptaget av kalcium och D-vitamin

vitamin
85 % - motsvarar den extra mängd kalcium vi kan ta upp om vi får i oss tillräckligt med D-vitamin.
15 % - den maximala mängden kalcium vi kan ta upp utan D-vitamin.

Livsmedel som är bra D-vitaminkällor

Fet fisk

Feta fiskar som lax och makrill är de bästa naturliga D-vitaminkällorna. Försök äta fet fisk en eller två gånger i veckan för att öka ditt intag av D-vitamin.

Ägg

Ägg är jättebra mat och även en källa till D-vitamin. Men som alltid är det viktigt att äta varierat. Äter man väldigt många ägg blir det inte plats för andra livsmedel och kosten blir för ensidig.

Livsmedel med tillsatta vitaminer

D-vitamin tillsätts också i vissa livsmedel, bland annat mjölk och andra mejeriprodukter, apelsinjuice, sojamjölk och frukostflingor. Det finns mer information på förpackningarna.

Kosttillskott

Om du fortfarande tycker att det är svårt att få i dig tillräckligt med D-vitamin eller tillbringar mycket tid inomhus kan det vara bra med ett D-vitamintillskott, i synnerhet för äldre. Rådgör med läkaren för att få veta mer.

Mer information

Beroende på hur mycket solljus ni har där du bor kan det räcka med 10 minuter utomhus för att kroppen själv ska kunna producera tillräckligt med D-vitamin. Tyvärr kan vi inte förlita oss helt på detta som D-vitaminkälla eftersom de flesta av oss tillbringar mycket tid inomhus och ofta använder solskydd när vi befinner oss i solen.
Eftersom det är så få livsmedel som innehåller D-vitamin naturligt och det är svårt att få tillräckligt med sol för den mängd vi behöver rekommenderas ofta D-vitamintillskott, i synnerhet för den som är över 60 år. Rådgör med din läkare om du är osäker på om du får i dig tillräckligt med D-vitamin.
Källor:
Paula Mee. Eat Well for Bone Health. 2016
https://www.iofbonehealth.org/osteoporosis-musculoskeletal- disorders/osteoporosis/prevention/vitamin-d. Webbplats senast besökt september 2019.

Tillbaka