Bygg upp ditt skelett

För att du ska kunna bygga upp ett starkt skelett är det viktigt att du får i dig tillräckligt med kalcium och D-vitamin. Det kan du i första hand få genom maten och att vistas utomhus under sommarhalvåret när solljus på huden gör att D-vitamin tillverkas i kroppen. Kalcium finns i mejeriprodukter som mjölk och ost men även i bladgrönsaker som broccoli och spenat. Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt stor mängd D-vitamin och då kan det vara nödvändigt att ta D-vitamin i tablettform. Även vid läkemedelsbehandling mot osteoporos behöver du få ett extra tillskott av kalcium och D-vitamin, för att se till att det finns material att bygga upp skelettet med.

Minska risken att falla

  • Minska fallrisken genom att hålla golvet fritt från lösa föremål som sladdar och annat.
  • Golvet bör, om möjligt, vara jämnt och inte halt.
  • Använd ordentliga skor inomhus, sockor och mjuka tofflor ökar fallrisken.
  • Ta bort små mattor och lägg halkskydd under de större.
  • Se till att det finns, och använd, handräcken när du går i trappor.
  • Bra belysning kan hjälpa dig att få koll på var du går och minska risken att snubbla.
  • Vid behov kan det vara bra med handtag på toaletten, i duschen och badkaret.
  • Använd en halkskyddsmatta i badkar och dusch.
  • Undvik att kliva upp på stolar och bord för att exempelvis byta lampor.
  • Använd broddar på skor och stövlar utomhus på vintern och skaffa de hjälpmedel du behöver för att gå tryggt.

Vänta inte för länge

Med rätt diagnos och behandling i kombination med förebyggande åtgärder, finns ingen anledning att begränsa sig om man har osteoporos. Däremot är det viktigt att sätta in åtgärder i god tid och inte gå för länge med besvären eftersom osteoporos försämrar livskvaliteten. Genom att öka kunskapen och medvetenheten om osteoporos så kan fler få den hjälp de behöver för att kunna leva ett rörligt liv – hela livet.