Arkiv: oktober 2016

Förebygga osteoporos? Lev som en katt!

Vad kan man göra för att med kostens hjälp förebygga benskörhet? Leva mer som en katt, säger dietisten Kajsa Seeberg. Att äta mycket fisk och lapa såväl sol som mjölk är tre tips på hur du tillför kroppen de näringsämnen och vitaminer som bäst förebygger sköra ben.

Kajsa Seeberg är legitimerad dietist och jobbar med osteoporosteamet på Ängelholms sjukhus. Hon hjälper patienter med osteoporos att lägga om sin kost för att på så sätt hjälpa till att stärka benen och undvika nya frakturer.

– Kalcium är ju det kroppen behöver för att bygga benvävnad, och det finns rikligt i mejeriprodukter. Men minst lika viktigt är det med D-vitamin, som är nödvändigt för kroppens förmåga att ta upp kalciumet. Även C- och K-vitamin och magnesium behöver kroppen för att benbildning ska kunna ske, säger hon.

När kroppen exponeras för solljus bildar den själv D-vitamin, men här i Sverige har vi ju inte så mycket av den varan under större delen av året, varför Kajsa säger att det är viktigt att tillföra D-vitamin med kosten.

– Fisk är den mat som innehåller mest D-vitamin så det bör man äta åtminstone två eller tre gånger i veckan. Mycket grönsaker är också bra då det innehåller andra komponenter som behövs för benbildningen: C-vitamin, K-vitamin och magnesium.

Som av en händelse är kostråden som gäller för att förebygga benskörhet i princip desamma som gäller för att förebygga hjärt- kärlsjukdomar.

– Man kan säga att man slår två flugor i en smäll om man äter på ett sätt som bättre förebygger osteoporos, säger Kajsa Seeberg.

Kajsas tips på mat som förebygger benskörhet:

  • Fet fisk, såsom lax, sill, makrill
  • Gröna bladgrönsaker, t.ex. spenat, grönkål, broccoli, nässlor
  • D-vitaminberikade mejeriprodukter och matfetter

OBS! Enligt svenska rekommendationer ska tillskott av kalcium och D-vitamin inte ordineras enbart vid osteoporos, utan som tillägg till annan benspecifik läkemedelsbehandling.